پیام های ایمنی :
- نشت گاز و گاز گرفتگی - استفاده از بخاری های بدون دودکش در اماکن مسکونی ممنوع می باشد
- هشدارهای ایمنی استفاده از کرسی برقی - کرسیها را باید روی چهارپایه با ابعاد مناسب نصب کنید ، به طوری که لوازم قابل اشتعال اطراف آن با فاصله ایمنی و دور از حرارت مستقیم آن قرار گیرند.
- عمومی - روز خوش ,روز بدون حادثه است
- عمومی - خود را در مقابل خطرات مجهز كنيد.
- عمومی - تجربه را از حوادث گذشته کسب کنید نه آینده.
- نشت گاز و گاز گرفتگی - پس از هر گونه تعمیرات ساختمان و ایزوگام پشت بام حتما مسیر دودکش را بررسی نمایید
- نشت گاز و گاز گرفتگی - در صورتی که داخل کانکس یا چادری که در آن سکونت دارید، دریچه ورود هوا تعبیه نشده است ،از وسایل گرمایشی با سوخت فسیلی اکیدا استفاده نکنید.
- بلایای طبیعی - زلزله ترسناک نیست ، ساخت و ساز غیر اصولی ترسناک است.
- عمومی - از حوادث گذشته پند بگيريد
- هشدارهای ایمنی استفاده از کرسی برقی - هنگام خروج از منزل، حتما کابل برق کرسی را از پریز قطع کنید .
- نشت گاز و گاز گرفتگی - سر درد ، سرگیجه و حالت تهوع از علائم گاز گرفتگی می باشد
- ایمنی در محیط کار - دقت واحتياط در كار شرط عقل است
- عمومی - احتیاط شرط عقل است.
- ایمنی در محیط کار - از وسايل استحفاظي بطور صحيح استفاده نماييد
- عمومی - ایمنی زمانی حاصل می شود که بدانیم چگونه از خطر دور شویم.
- نشت گاز و گاز گرفتگی - در هنگام نشت گاز هر اقدامی باید بعد از خروج کلیه ساکنین صورت گیرد
- نشت گاز و گاز گرفتگی - علائم گازگرفتگی را بشناسید و در صورت مواجه شدن با آنها سریعا اقدامات لازم را انجام دهید و بلافاصله با آتش نشانی و اورژانس تماس بگیرید.
- ایمنی در محیط کار - از وسايل حفاظتي خود هميشه استفاده كنيد.
- نشت گاز و گاز گرفتگی - هر وسیله گرما زا باید مسیر دود کش جدا و مخصوص به خود داشته باشد
- هشدارهای ایمنی استفاده از کرسی برقی - تا حد امکان از پریز مستقل برای تامین برق کرسیهای برقی استفاده شود.
درباره سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نیشابور
در سال 1347 با استقرار يك خودرو آتش نشاني در محل شهرداري نيشابور با يك راننده و يك مامور اولين آژير خدمت رساني به مردم به صدا در آمد و پس از مدت كوتاهي در تيرماه همان سال با استقرار اين خودرو در مكاني واقع در خيابان فردوسي شمالي واحد آتش نشاني شهرداري نيشابور موجوديت يافت . آقاي غلامعلي ترابي به عنوان اولين مسئول اين واحد منصوب گرديد . نيروهاي اين واحد نو پا و نو بنياد در آن زمان از ساير بخش هاي شهرداري تامين گرديد . پس از آقاي ترابي مسئوليت اين واحد به عهده ي آقاي محسن تاج قرار گرفت . اين مركز در سال 1358 با همان تركيب به محل پاركينگ موتوري شهرداري واقع در بولوار جمهوري منتقل شد و مسئوليت آن بر عهده آقاي مرادعلي دهنوي بعنوان سومين رئيس آتش نشاني قرار گرفت . البته ايشان همزمان مسئول واحد موتوري شهرداري نيز بودند . در سال 1364 ايستگاه شماره 2 آتش نشاني در محل كنوني آن واقع در خيابان امام خميني جنب خيابان سعيدي راه اندازي شد و چهارمين مسئول آتش نشاني ، آقاي محمود برئي در سال 1367 انتخاب شد و به مدت 2 سال در اين پست انجام وظيفه نمود
در سال 1369 آقاي مرتضي فخريان بعنوان پنجمين رئيس آتش نشاني منصوب گرديد . از آنجايي كه آقاي فخريان تحصيلات دانشگاهي خود را در رشته ي آتش نشاني در تهران گذرانده بود و در مدت تحصيل به صورت مامور به خدمت در آتش نشاني تهران خدمت كرده بود با فكري باز و آينده نگري ، سكان آتش نشاني را به دست گرفت ، چنان كه توانست در سال 1378 علاوه بر راه اندازي ايستگاه سوم آتش نشاني و انتقال ايستگاه مركزي به بلوار فضل ، با تصويب اساسنامه از وزارت كشور واحد آتش نشاني نیشابور را به سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري نيشابور ارتقا دهد و در راه خدمت رساني بهتر به مردم گام هاي محكم تري بردارد . وی در سال 1380 اولين خودرو نجات و حريق را در نيشابور طراحي و تجهيز نمود كه اين خودرو در زمان خود ازكارايي بالايي برخوردار بود، و خبر آن در روزنامه هاي آن زمان به چاپ رسيد .
در سال 1382 حادثه انفجار قطار باربری در ایستگاه خیام نیشابور ضربه بزرگی بر پیکر سازمان وارد نمود واین سازمان 8 نفر از بهترین پرسنل خود ازجمله مدیرعامل و معاونت عملیاتش را ازدست داد .همچنین رئیس هیئت مدیره و یکی از اعضای هیئت مدیره سازمان نیز در این حادثه جان خود را از دست دادند .در مجموع 28 آتش نشان شامل آتش نشانان مشهد ، قدمگاه ، درود و پست فولاد خراسان شهید شدند .
پس از این حادثه آقای محمود برئی به عنوان مدیر عامل انتخاب شد . در سال 1385 آقای سید مهدی حسینی از سوی شهردار وقت به عنوان مدیر عامل سازمان منصوب گردید . ایشان با تفکیک حوزه آموزش و پیشگیری از یکدیگر موجب شد که تحولات خوبی در این دو حوزه و به خصوص حوزه پیشگیری سازمان صورت گیرد .
در سال 86 مجدد آقای برئی مدیریت سازمان را برعهده گرفت و با نیروی بیش از پیش دوباره نفسی تازه بر جان سازمان دمیده شد که با بازنشستگی ایشان در تیر ماه 92 سید مهدی حسینی بار دیگر مدیر عامل سازمان شد .
در سال 95 از سوی شهردار وقت آقای مسعود حاجی بگلو به عنوان مدیرعامل سازمان انتخاب گردید.
در سال 95 با انتخاب مهندس مسلمی به عنوان شهردار نیشابور ، با توجه به تجربیات و تحصیلات آقای سید مهدی حسینی مجددا ایشان به عنوان مدیر عامل سازمان انتخاب شد که هم اکنون نیز سکان دار سازمان می باشد .
در اساسنامه سازمان اهداف بشرح زیر قید شده است :
- نجات جان انسانها ، مهار و اطفاء حریق و حفاظت از ثروتهای ملی در مقابل آتش سوزی و عوارض و سوانح ناشی از آن .
- برنامه ریزی و تعیین خط مشی در امور مربوط به آتش نشانی و خدمات ایمنی .
- آموزش های لازم در امور آتش نشانی و خدمات ایمنی در سطوح مختلف سازمان برای کارکنان و افراد خارج از سازمان طی برنامه های زمان بندی شده.
- ایجاد و توسعه ایستگاههای مورد نیاز و بهره برداری از آنها.
- نظارت بر عملیات موسسات و شرکتهای دولتی و خصوصی سرویس دهنده امور آتش نشانی و خدمات ایمنی .
- انجام ترتیبات لازم جهت مقابله و تمهیدات لازم جهت کاهش آثار سوء ناشی از حوادث و سوانح طبیعی و غیر طبیعی.
- نظارت و کنترل بر تحقق شرایط ایمنی ساختمانها و استانداردهای تجهیزاتی ساختمانها در مقابل سوانح گوناگون (زلزله،آتش سوزی ، برق گرفتگی ، سیل ، بمبارانهای شیمیایی ، اتمی و... )
کلیه فعالیتهای سازمان را در چهارحوزه عمده بشرح زیر تقسیم نمائید
- حوزه عملیات
- حوزه اداری و مالی
- حوزه آموزش و تربیت بدنی
- حوزه پیشگیری و حفاظت از حریق
البته با توجه به اصلی ترین وظیفه آتش نشانی که نجات جان و مال انسانهاست نقش حوزه عملیات از اهمیت ویژه ای برخوردار است . اما می توان گفت: حوزه های دیگر نیز در انجام این رسالت همکاری و هماهنگی تنگاتنگی دارند ، چنانکه نیروهای ستادی و اداری این سازمان هم به عنوان نیروی اداری و عملیاتی محسوب می شوند و در صورت نیاز آمادگی کامل برای همکاری با واحد عملیات را دارند . همچنین فعالیت های واحد پیشگیری و آموزش نیز در بالا بردن سطح فرهنگ ایمنی شهروندان و اطلاعات آموزشی پرسنل بسیار حائز اهمیت است . اطلاعات بیشتر در مورد هر واحد را می توانید در صفحه مربوط به آنها دریافت نمایید .